De bende is los. De motoren ronken weer, de pitspoezen zitten weer in de make-up en motorsportliefhebbers weer voor de buis. Het grootste circus van de wereld is weer op pad; de Formule 1 begon op 25 maart in Melbourne, een race die is gewonnen is door Sebastian Vettel, met Lewis Hamilton, op de tweede plek. Beide racers hebben al vier eindzeges op zak en gaan ook in 2018 gewoon door waar ze gebleven zijn, alsof er niks is verandert in de wereld van Formule 1 sinds het einde van het vorige seizoen. Maar is dat wel zo? Lees in dit overzicht over teambezettingen en veranderingen in de Formule 1.
De zogenoemde haaienvinnen en t-vleugels onder de staartvleugel en op de motorkap zijn in seizoen 2018 verboden. Deze vleugels en vinnen waren door sommige teams op de wagens geplaatst om extra downforce te genereren en om de luchtstroom naar de staartvleugel te verbeteren. De hulpstukken waren ontworpen door de techneuten van de teams die in de aanwijzingen voor seizoen 2017 een hiaat zagen waar ze handig gebruik van konden maken. In de Formule 1 van seizoen 2018 is deze maas in de wet nu gedicht.
Geïntroduceerd door de competitieleiding is de zogenaamde halo. Deze beugel voor de helm van de coureur heeft als doel de veiligheid van de racer te waarborgen bij een botsing, en doet ook dienst als bescherming tegen rondvliegend vuil en eventuele brokstukken. Door de extra ballast die deze beugel met zich meebrengt heeft de Formule 1 leiding besloten het minimum gewicht van de wagens met zes kilo te laten stijgen naar 734 kilo, maar omdat deze beugel en de bevestiging van de beugel geschat wordt op 14 kilo krijgen de teams dus minder ruimte om met de balans van de racewagen te spelen. Een andere verandering is het verbod op een wiel ophanging die kan veranderen naargelang de stuurrichting, om de wagen een dynamisch voordeel te geven. Red Bull en Ferrari hebben beide een dergelijke variabele ophanging getest in 2017, en mogen dus niet de vruchten plukken van deze investering.
Natuurlijk zijn er veranderingen in team samenstellingen. Maar heel drastisch zijn deze niet. Hamilton en Bottas hebben vanwege de uitstekende prestaties vorig jaar geen rede van team te veranderen en blijven rijden bij Mercedes. Ook bij Ferrari verandert weinig, Vettel en Raikonen blijven de coureurs in de strijd. In het testteam verandert wel wat, Kvyat treedt toe als testrijder. Red Bull wordt ook in 2018 vertegenwoordigd door Verstappen en Ricciardo. Force India blijft ongewijzigd, Pérez en Ocon blijven de racers in dit team. Philip Massa heeft team Williams verlaten en is vervangen door Sirotkin, die nu naast Stroll rijdt. Bij team Toro Rosso rijden Gassly en Hartley de rondjes, beide coureurs kwamen vorig jaar voor het eerst uit voor de kweekvijver van Red Bull. Hulkenberg en Sainz blijven bij Renault de wagen uit de garage rijden, bij Haas F1 team blijft deze taak weggelegd voor Grosjean en Magnussen. De Belg Vandoorne blijft naast Alonso rijden bij team McLaren. Bij team Alpha Romeo Sauber zien we wel weer een verandering. In deze renstal is Wehrlein vervangen voor F2 kampioen Charles Leclerc.
In 2018 zal de agenda van de raceteam redelijk vol staan, er worden dit jaar namelijk weer 21 races gereden, evenveel als in record-jaar 2016. De GP van Maleisië op het circuit van Sepang zal in 2018 niet gebruikt worden door F1 racers, hiervoor in de plaats komt een GP van Frankrijk. Deze GP zal verreden worden op het circuit van Paul Ricard bij Le Castellet. Ook weer terug op de kalender is de GP van Duitsland op de Hockenheimring. De agenda telt in ieder geval drie stratencircuits. In Monaco, Baku en Singapore zal in de stad gereden worden, en niet op een speciaal daartoe uitgerust race circuit. Een stratencircuit staat altijd garant voor spanning, zet de data alvast maar met dikke stift in de agenda.
Tot zijn vertrek in januari 2017 had Ecclestone ruim veertig jaar aan de leiding gestaan van de hoogste autosport competitie ter wereld die de Formule 1 is. De zakenmagnaat was nooit onomstreden en in het verleden betrokken geweest bij diverse schandalen. Maar Ecclestone gaat ook de boeken in als de directeur die er voor heeft gezorgd dat maatregelen ter promotie van de veiligheid van de coureurs werden doorgevoerd. Nu het Amerikaanse conglomeraat Liberty Media de rechten over de Formule 1 heeft overgenomen heeft Ecclestone het veld moeten ruimen. Bernie Ecclestone zal wel aanblijven in een raadgevende functie, maar de leiding is overgenomen door Chase Carey. Chase Carey komt, anders dan Ecclestone niet uit de racewereld maar uit de televiesbusiness. Deze stoelendans zegt veel over het veranderende karakter van de sport, die steeds meer lijkt te draaien om media en spektakel dan om sport.
Alle veranderingen in het nieuwe seizoen ten spijt lijkt de motor nog steeds de doorslaggevende factor te zijn. Een zwak punt van veel teams in het Formule 1 seizoen van 2017 was de motor van Renault. Een noemenswaardig slachtoffer van problemen met de Renault motor in 2017 was team Red Bull, die vooral in het begin van het seizoen geplaagd werd door motor falen. Dit leidde ertoe dat de ontwerpers bij Renault als eerst aan de slag gingen om de betrouwbaarheid van de motor te verbeteren, om de kracht output minder prioriteit te geven. Andere ontwikkelaars van motoren, de techneuten van Ferrari en Mercedes, hadden wel een betrouwbare basis om op te bouwen. Als gevolg hiervan hebben deze teams een betrouwbare motor die krachtiger is dan de Renault motor. Dit geeft de teams van Ferrari en Mercedes een groot voordeel. Het is wel erg vroeg in het seizoen om de conclusie te trekken, maar Ferrari en Mercedes gaan samen strijden om de winst in dit seizoen, en een winnaar aan het eind van dit jaar zal uit één van deze twee renstellen komen.