Formula E 2019 in Marrakesh, Marokko: D’Ambrosio wint

De tweede ronde van het nieuwe Formule E seizoen vindt plaats in januari in Marrakesh. De opening van de E-Prix vond plaats in het koninkrijk Saudi-Arabië waar de BWM Andretti coureur Antonio Felix da Costa de regerende kampioen Jean-Eric Verhen van DS Techeeta af hield van de winst op het Ad Diriya circuit. Mahindra Racing’s Jerome d’Ambrosio werd derde op het podium op het Arabische schiereiland. De Brit Oliver Rowland, die rijdt voor Nissam E.Dams wist ook tot de top tien door te breken en eindigde op de 7e plaats. Voor het derde jaar op rij doet de Zweedse Felix Rosenqvist mee aan de Formula E. In 2018 startte hij als derde, nog voor Sebastien Buemi en de Britse Sam Bird

Het is interessant om te zien wat er in Marokko staat te gebeuren. Er wordt gereden op het Circuit International Automobile Moulay El Hassan genaamd naar de Marokkaanse kroonprins. De baan ligt in het Agdal district en is een 2.971 km, tegen de klonk in roterend straatcircuit wat de Marokkaanse markten en souks omringd.

Goed voor het milieu

De Formlule E race is beter voor het milieu dan sommige van zijn CO2 uitstotende concurrenten en de sport is dan ook ontwikkeld met duurzaamheid in het achterhoofd. Het kan er zo aan bijdragen om een minder schadelijke voetprint achter te laten op deze aarde. De auto’s zijn daarom voorzien van en worden aangedreven door een batterij die volledig op duurzame energie werkt, op een schone manier opgewekt. Ook de banden zijn eerlijk geproduceerd. Ze gaan alsnog een volledige race mee, maar kunnen ook worden gerecycled. Om dit organisatorische principe van duurzaamheid kracht bij te zetten, worden fans en bezoekers van de evenementen gevraagd om op een duurzame manier te reizen om de races bij te wonen door bijvoorbeeld het openbaar vervoer te gebruiken. Er is dan ook ter plekke geen parkeergelegenheid beschikbaar.

Proeftuin voor technische hoogstandjes

Het enige nadeel, tot zo ver, is dat de batterijen niet lang genoeg mee gaan om de race uit te rijden. Dat betekent dat de coureurs halverwege de wedstrijd van auto’s moeten wisselen hetgeen vaak interessante beelden oplevert. Echter lijkt daar dit seizoen verandering in te komen met de komst van de Gen2 auto – uitgerust met een batterij die het einde van de rit moet kunnen halen. Zo blijkt de Formula E een proeftuin voor autofabrikanten die door het algemene publiek onder druk worden gezet om duurzame auto’s te produceren die ook voor langere autoreizen gebruikt kunnen worden. De techniek die autoproducenten ontwikkelen kan tijdens deze evenementen worden uitgeprobeerd.

De fans en de bezoekers spelen tijdens de race een belangrijke rol. ‘Fan Boost’ heet het concept en het betekent dat toeschouwers via een app kunnen stemmen om vast te stellen welke coureur een extra boost krijgt tijdens de race. Dit principe wordt nu voor het tweede seizoen gebruikt. Tijdens het evenement in Saudi-Arabië was waren het vijf rijders die deze extra power toegedeeld hebben gekregen: Da Costa, Lucas di Grassi, Daniel Abt en de voormalige Formule 1 rijders Felipe Massa en Stoffel Vandoorne.

Er werd nog een interessant spelelement uitgevoerd op het Arabische land. Op het circuit in Ad Diriyah werd een Attack Mode gespot, hiermee kunnen coureurs ook een snelheidsboost krijgen wanneer zijn op een juiste plek over het parcours rijden. Da Costa wist in Saudi-Arabië de winst binnen te halen door deze nieuwe toevoeging aan dit seizoen in zijn voordeel in te zetten tijdens de slotfase van deze e-prix terwijl Geo Dragon Racing’s Jose Maria Lopez de zone juist misliep waardoor hij geen boost behaalde maar tegen een muur opreed.

Braziliaanse nieuwkomer Massa

Alle ogen zijn echter niet op Da Costa gericht maar op Massa, dit jaar nieuw in de Formula E. Massa is een voormalige coureur voor Ferrari en Williams en werd tweede in het Formule 1 toernooi in 2008. Massa ‘pensioneerde’ van Formule een maar doet dit seizoen dus wel mee aan de e-prix voor het team uit Monaco, Venturi. De Braziliaanse Massa moet echter wel wennen – of weer terug in de race komen want erg goed heeft hij in de eerste rondes niet gepresteerd. Hij eindigde op de 17e plaats in Saudi-Arabië nadat hij een aantal keer bestraft werd. Vandoorne heeft ook de overstap gemaakt van Formule 1 naar Formule E en de voormalige teamgenoot van Fernando Alsono komt uit voor HWA Racelab. De Belgische Vandoorne maakte een goede start door als vierde in Saudi-Arabië te beginnen maar eindige als 16e door technische problemen aan zijn auto.

De ronde van Marrakesh

In Marokko is echter de tweede ronde gereden. Jerome D’Ambrosio wist de rust te bewaren en te winnen in Marrakesh tijdens de e-prix nadat twee rijders voor BMW Andretti, Antonio Felix da Costa en Alexander Sims op elkaar botsten. Het duo lag echter op schema voor een een-twee finish. Dat betekent dat D’Ambrosio doorstroomt naar de top van het klassement in de Formule E na een fantastische overwinning op het Marrakesh circuit. De coureur voor Mahindra starte in de tiende positie maar wist al eerde van een ongeluk te profiteren bij de eerste bocht toen Jean-Eric Vergne uit de bocht vloog en Lucas Di Grassi achterop Pascal Wehrlein botste. De BMW’s van Antonio Felix da Costa en Alexander Sims leken goed op koers te liggen maar kwamen in de laatste fases van het parcours toch met elkaar in aanraking. Toen de race daarna weer op gang kwam, had D’Ambrosio nog maar 1 ronde te gaan om zijn rivaal, Robin Frijns af te wenden die geraffineerd zijn snelheid opvoerde. Het team van de Nederlander, Envision Virgin Team, behaalde met Sam Bird nog een podium plaats op de Marokkaanse track.

Podiumplekken

Regerend kampioen Vergne probeerde via de binnenbocht voor op te geraken maar kon zijn voorsprong op de binnenbaan niet vasthouden en verloor de controle waardoor hij in het veld belande. Dit dwong Sebastian Buemi om Vergne te ontwijken waarmee ook hij achter raakte op de rest van de groep. Sims profiteerde van de chaos en wist de binnenbocht te pakken en die positie vast te houden. Beide BWM’s gingen daarna op weg naar de finish om Bird in te halen die op vier seconden voorsprong de koppositie vasthield ten op zichte van zijn concurrenten. Da Costa rekende op een makkelijke overwinning maar werd onderdruk gezet door zijn teamgenoot Sims terwijl beide nog 5 rondes te gaan hadden. Sims en Da Costa reden tegen elkaar toen ze de zevende bocht ingingen, waar Da Costa de muur niet wist te ontwijken. De Brit moest zijn podiumplek vervolgens op geven, een positie die Bird wist te claimen.