Romelu Lukaku tekent bij Jay- Z’s Roc Nation

Romely Lukaku heeft pen op papier gezet en een contract getekent bij Jay Z en zijn Roc Nation Sports agency. Dit betekent dat Manchester United ster Lukaku de eerste voetballer is van de Engelse Premier League die getekent heeft bij de muzikale grootheid uit de Verenigde Staten.

Naar verwachting gaat Jay Z’s Roc Nation het management en de commerciele mogelijkheden beheren van Manchester United’s Romelu Lukaku. Deze Belgische speler was niet de eerste Premier League voetballer in de kijker van Roc Nation. Volgens Brits nieuwsblad The Sun was Lukaku’s teamgenoot Marcus Rashford het aanvankelijke doelwit van het nieuwe sport management bedrijf van rapper en hip-hop ster Jay Z, Roc Nation.

Ontmoeting Lukaku en Roc Nation in New York

Maar de 24 jarige Romelu Lukaku is vorige maand officieel welkom geheten in de Roc Nation familie, tijdens een trip van de Belg naar de Big Apple, New York. Het tekenen van het contract is nu dus officieel, en dat zal de geschiedenisboeken in gaan.

Tijdens het verblijf van Lukaku in New York bezocht onze landgenoot en Rode Duivels ster een basketbal wedstrijd van de Brooklyn Nets tegen de Chicogo Bulls. Romelu Lukaku maakte van een fotogelegenheid gebruik door zich met Jacksonville Jaguars running back Leonard Fournette en receiver Victor Cruz op de gevoelige plaat te laten vastleggen. Bij dit fotomoment was ook Shawn ‘Pecas’ Costner, senior executive manager bij Roc Nation Sports betrokken. Na afloop van deze wedstrijd vond een ontmoeting plaats tussen Lukaku en het management van Jay Z’s Roc Nation. De voormalige agent van Romelu Lukaku is Mino Raiola, maar of Lukaku alle banden met Raiola verbroken heeft is niet duidelijk.

De Nederlandse Mino Raiola is van Italiaanse komaf en had eerder al grote namen onder zich als Mark van Bommel, Zlatan Ibrahimovic en Urby Emanuelson. Ook Nederlandse trainers Martin Jol en Bert van Marwijk vallen onder de clientele van Mino Raiola. Romelu Lukaku was echter één van de grootste namen in de portfolio van Raiola, die het vertrek van de Belg zeker zal betreuren.

Bekende sporters en artiesten bij Roc Nation

De talentenstal van Jay-Z’s Roc Nation Sports is een verlengstuk van zijn entertainmentbedrijf Roc Nation. Dit bedrijf voert het management van vele bekende namen in de entertainment industrie in de Verenigde Staten. Tot de clientele behoren zangeres Shakira en DJ Khaled. Jay Z heeft zijn roots uiteraard in de muziek industrie. Een uitbreiding richting de sportwereld lijkt niet voor de hand te liggen. Maar parallellen zijn er uiteraard wel te trekken. Naast sportieve prestaties is een sporter vooral een merk dat op de kaart moet worden gezet om zodoende interessant te worden gemaakt voor sponsors.

Jay-Z’s Roc Nations is niet helemaal nieuw in de sportwereld. Het bedrijf is zaakwaarnemer van enkele Amerikaanse sporters. Basketballer Kevin Durant van de Golden State Warriors is client van Roc Nation, evenals American Football speler Todd Gurley. Roc Nation Sports heeft vooral atleten in de sporten basketbal, honkbal en American Football in het beheer. Met het tekenen van Romelu Lukaku lijkt Roc Nation Sport zich te willen toeleggen op de zeer lucratieve voetbal sport. Naast Lukaku is ook Jerome Boateng van Bayern Munchen onder contract bij het agentschap van Jay Z.

Verleden maand is Lukaku lid geworden van de zogenaamde ‘100 club.’ Een groep voetballers in de Premier League met 100 goals of meer in de Premier League competitie. Romelu Lukaku betrad dit selecte gezelschap na de winst van Manchester United op Swansea. Roc Nation zal dit gegeven zeker gaan gebruiken om de waarde van onze landgenoot te promoten.

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat Roc Nation Sports Lukaku’s belangen vooral in de Verenigde Staten zal behartigen. Deze strategische zet van het agentschap doet vermoeden dat Roc Nation Sports verwacht dat voetbal in Amerika in populariteit gaat groeien. De komst van Zlatan Ibrahimovic naar de LA Galaxy kan wellicht opgevat worden als een aanjager van de populariteit van voetbal in de VS. De toename in populariteit aldaar is ook af te lezen in de statistieken van goksites in de VS.

Lukaku scoorde onlangs tegen Bournemouth zijn zestiende goal in de Premier League dit seizoen. Hij vierde dit door zijn met zijn handen een diamant symbool te vormen, het symbool van Jay-Z. Dit kan niet anders dan opgevat worden als een verwijzing naar zijn contractuele afspraken met Roc Nation Sports. Lukaku heeft een foto van dit moment gebruikt om op twitter het tekenen van het contract door Lukaku wereldkundig te maken; “U kijkt naar het nieuwste lid van de Roc Nation familie.” Zo was te lezen op twitter.

De drijfveer van Lukaku was duidelijk: “Roc Nation Sports biedt me iets dat niemand anders me kan bieden, namelijk de unieke kans me te ontwikkelen tot een mondiaal erkend merk, terwijl ik kan blijven werken aan mijn groei als atleet.” Zo vertelde de Rode Duivels speler en Manchester United ster. Om verder te gaan: “Eén van de eerste dingen die ik merkte aan de agency was de diepte van de mogelijkheden die ze creëren voor hun cliënten, op het gebied van marketing, media, philantropy en brand building. Ik kijk er enorm naar uit me te mogen voegen tot de indrukwekkende portfolio van atleten en artiesten, en ik zie mijn groei, en de internationale uitbreiding van Roc Nation Sports met anticipatie tegemoet.”

Van sporter tot merk

Sporters en artiesten kunnen rekenen op een trouwe schare volgers. Fans die staan te popelen producten of diensten te kopen die aangeprezen worden door deze idolen. Hiermee hebben sporters en artiesten een enorme economische macht. Hiervan zijn steeds meer sporters zich van bewust en dat draagt er toe bij dat er veel aan is gelegen de invloed die de sporters hebben te verzilveren. Daar komt dan het zogenaamde ‘brand building’ om de hoek kijken; het ontwikkelen van een persoon tot het een gevestigde merknaam is geworden.